آموزش کار با فایل در پایتون

فایل در پایتون
مقالات پایتون
مدت زمان مطالعه : دقیقه
  • 0 نفر پسندیدند
  • ذخیره کردن
  • 595
فهرست
  • ساخت فایل در پایتون
  • فراخوانی فایل در پایتون
  • ویرایش فایل با پایتون
  • مسیر فایل در پایتون
  • نحوه ذخیره فایل در پایتون و دستور save در پایتون
  • سخن پایانی

آموزش کار با فایل در پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی با کاربرد گسترده در زمینه‌های مختلف شغلی برای رشته‌های مهندسی مختلف است. آشنایی با زبان برنامه نویسی و فایل در پایتون در هر رشته‌ای از مهندسی می‌تواند فرصت‌های شغلی جدید برای شما به ارمغان بیاورد. در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری پایتون هستید، با مطالعه دوره مقدماتی پایتون، به تسلط نسبتی به این زبان برنامه نویسی می‌رسید و سپس می‌توانید پایتون را به صورت تخصصی‌تر در رشته تحصیلی و زمینه کاری خود دنبال کنید.

در این مقاله از دوره مقدماتی پایتون قصد داریم در مورد مدیریت فایل در پایتون نکاتی را بیان کنیم.

ساخت فایل در پایتون

برای ساخت فایل در پایتون فقط کافی است از منوی file، روی گزینه newfile کلیک کنیم.

اولین گام در ساخت فایل

در این حالت یک فایل جدید با پسوند py که پسوند فایل در پایتون است ایجاد می‌شود.

در صورتی که بخواهید یک فایل تکست ایجاد کنید، باید از دستور زیر استفاده کنید.

f= open("NEVISESH.txt","w+")

پس از اجرای دستور فوق، یک فایل تکست با پسوند .text و اسم NEVISESH در مسیر فایل‌های پایتون شما ایجاد می‌شود.

فراخوانی فایل در پایتون

بخش اعظم فایل‌هایی که در پایتون با آن‌ها کار می‌کنیم فایل text هستند، در ابتدا با آموزش این نوع فایل شروع می‌کنیم.

فایل تکست مورد نظر را در محلی که فایل‌های پایتون ما ذخیره  می‌شوند، ایجاد می‌کنیم و سپس از منوی file، open فایل تکست مورد را در کنار فایل پروژه اصلی باز می‌کنیم.

دومین گام ساخت فایل در پایتون

برای اینکه بخواهیم از یک فایل تکست در کد پایتون استفاده کنیم از کد زیر استفاده می‌کنیم.

 f= open('text.txt', 'r')
 content = f.read()
 print(content)
 f.close()

دستور open(‘text.txt’, ‘r’) برای باز کردن فایل تکست است و ‘r’ نشان دهنده فرمت فایل است که می‌توان فایل را با فرمت‌های مختلفی باز کرد. در اینجا حرف آر به معنی readable است. یعنی این فایل فقط قابلیت خوانده شدن دارد و نمی‌توانیم چیزی به آن اضافه و یا کم کنیم.

در این کد یک متغیر content ایجا کرده‌ایم و فایل تکس را به عنوان این متغیر فراخوانی کردیم. در نظر داشته باشید که حتما در انتهای کد باید فایل را با دستور f.close() ببندید.

پس از اجرای دستور فوق خروجی به صورت زیر ایجاد می‌شود.

سومین گام ساخت فایل در پایتون

همانطور که می‌بینید، تمام متنی که داخل فایل تکست نوشته شده بود، برای ما در کنسول خروجی نمایش داده شده است.

روش دیگری برای فراخوانی فایل در پایتون استفاده از کد زیر است که در آن دیگر نیازی به بستن فایل نخواهید داشت.

with open('text.txt', 'r') as f:
     content = f.read()
     print(content)

خروجی کد فوق نیز مشابه کد قبلی است.

چهارمین گام ساخت فایل در پایتون

یک روش دیگر برای فراخوانی فایل در پایتون، استفاده از تابع readlines() است که کل فایل را به صورت یک متغیر لیست در پایتون فراخوانی می‌کند.

with open('text.txt', 'r') as f:
    content = f.readlines()
     print(content)

نتیجه اجرای کد فوق به صورت زیر است.

خروجی کد فوق

با کلیک بر روی متغیر content  می‌بینیم که این متغیر به صورت یک لیست در پایتون با داده‌هایی از جنس str به شکل زیر نمایش داده می‌شود.

داده str

برای آشنایی بیشتر در مورد لیست در پایتون و داده‌های str، داده و تابع int در پایتون به دوره مقدماتی پایتون در سایت ما مراجعه کنید.

ویرایش فایل با پایتون

برای ویرایش فایل در پایتون باید از دستور write استفاده کنیم. به کد زیر توجه کنید:

 with open('text.txt', 'r') as f:
     content = f.write("LEARNING PYTHON")
     print(content)

با این دستور با می‌توانیم فایل تسکت که فراخوانی کرده‌ایم، ویرایش کنیم. اما با خروجی گرفتن از کد فوق با ارور زیر مواجه می‌شویم.

ارور کد فوق

دلیل این ارور متد فراخوانی است که در ابتدای فراخوانی فایل مشخص کردیم. در اینجا ما از دستور open(‘text.txt’, ‘r’) برای باز کردن فایل تکست استفاده کردیم و ‘r’ نشان دهنده فرمت فایل است که به معنی readable است. یعنی این فایل فقط قابلیت خوانده شدن دارد و نمی‌توانیم چیزی به آن اضافه و یا کم کنیم.

برای رفع این ارور باید متد ‘r’ را با متد ‘w’  که به معنی فایل writable است جایگزین کنیم.

with open('text.txt', 'w') as f:
   content = f.write("LEARNING PYTHON")
   print(content)

با اجرای کد فوق وقتی که به فایل تکست مراجعه کنیم می‌بینیم که کل محتوای فایل تکست پاک شده است و به جای آن عبارت LEARNING PYTHON در فایل موجود است.

learning python

علاوه بر این وقتی کد را اجرا می‌گیریم، با این ارور مواجه می‌شویم که این فایل فقط قابلیت ویرایش و نوشتن دارد و قابلیت خواندن ندارد. برای رفع این مشکل فقط کافی است در قسمت متد فایل به جای r یا w، عبارت r+ را قرار دهیم. در این حالت فایل در پایتون هم قابلیت خواندن دارد و هم قابلیت نوشتن.

کد مورد نظر به صورت زیر نوشته می‌شود:

with open('text.txt', 'r+') as f:
    f.write("LEARNING PYTHON")
    for line in f:
        print(line, end='')

پس از اجرای کد فوق اگر به فایل تکست مراجعه کنیم می‌بینیم که با حفظ نوشته‌های قبلی فایل، عبارت LEARNING PYTHON به انتهای فایل در پایتون اضافه شده است.

ساخت فایل در پایتون

نتیجه نشان داده در کنسول نیز به صورت زیر است.

ساخت فایل در پایتون نتیجه در کنسول

انواع مودهایی که می‌توانید فایل‌ها در پایتون با آن‌ها فراخوانی کنید، در جدول زیر آورده شده است:

‘r’ حالت پیش فرض است که فایل را برای خواندن باز می‌کند.
‘w’ فایل را برای نوشتن باز می‌کند.

اگر فایل وجود نداشته باشد، فایل جدید می‌سازد.

اگر فایل موجود باشد، آن را پاک کرده و از اول در آن می‌نویسد.

‘x’ فایل جدید ایجاد می‌کند.

اگر فایل از قبل موجود باشد، عملیات انجام نمی شود.

‘a’ فایل را در حالت append باز می‌کند.
‘t’ حالت پیش فرض است. در حالت متن باز می‌شود.
‘b’ فایل در حالت دودویی باز می‌شود.
‘+’ فایل برای خواندن و نوشتن (بروزرسانی) باز می‌شود.

مسیر فایل در پایتون

فایل‌های ایجاد شده در پایتون به صورت پیشفرض در مسیری که پایتون در نظر می‌گیرد، ذخیره می‌شوند، در صورتی که بخواهید فایل‌ها را در مسیر متفاوتی ذخیره کنید، می‌توانید از گزینه save as استفاده کرده و مسیر ذخیره فایل را تغییر دهید.

نکته‌ای که باید در مورد مسیر فایل در پایتون در نظر داشته باشید این است که، اگر می‌خواهید فایل خاصی را در کد پایتون خود فراخوانی کنید، فایل کد و فایل فراخوانی شده، باید در پوشه ذخیره در سیستم شما ذخیره شده باشند.

نحوه ذخیره فایل در پایتون و دستور save در پایتون

اگر منوی فایل در پایتون را باز کنید، می‌بینید که چندین گزینه برای ذخیره فایل در پایتون و دستور save در پایتون وجود دارد.

گزینه اول save است که در با کلید ctrl+s نیز قابل انجام و برای ذخیره فایلی که در حال حاضر در پلتفرم شما باز است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزینه دوم save all است که وقتی روی آن کلیک کنید تغییرات در همه فایل‌های پلتفرم ذخیره خواهد شد.

سیو کردن فایل در پایتون

گزینه سوم save as است که وقتی روی آن کلیک کنید، صفحه‌ای به صورت زیر برای شما باز می‌شود که می‌توانید فرمت و پسوند فایل برای ذخیره و همچنین اسم فایل را تعیین کنید.

نام گذاری فایل در پایتون

سخن پایانی

در این مقاله با ساختار فایل در پایتون آشنا شدیم. همچنین در این آموزش با فرآیند ساخت، ویرایش، فراخوانی و ذخیره فایل ها در زبان برنامه نویسی پایتون پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

w3schools.com

javatpoint.com

چه امتیازی به این مقاله میدهید

جالب نبود

متوسط

خوب

خیلی خوب

خیلی عالیه

مدیر سایت

نویسنده

مدیر سایت

دیدگاه ها
0 دیدگاه