آینده برنامه نویسی تا 10 سال آتی چگونه است؟

آینده برنامه نویسی
مقالات برنامه نویسی
مدت زمان مطالعه : دقیقه
  • 0 نفر پسندیدند
  • ذخیره کردن
  • 2224
فهرست
  • مفهوم زبان برنامه نویسی آینده
  • وضعیت فعلی مشاغل مرتبط با برنامه نویسی
  •  ویژگی های یک زبان برنامه نویسی آینده‌نگر
  • روندهای آینده برنامه نویسی
  • نقش برنامه‌ نویسی کم کد و بدون کد
  • سخن پایانی

آینده برنامه نویسی تا 10 سال آتی چگونه است؟

کدام زبان‌های برنامه نویسی در آینده قابل اجرا هستند؟ آینده برنامه نویسی چگونه است؟ خوب، این به چند عامل مهم بستگی دارد؛ مانند سادگی، امنیت، به روز رسانی منظم، عملکرد نرم افزار ساخت، قابلیت نگهداری و موارد دیگر.

این عوامل صنعت برنامه نویسی را تحت تاثیر قرار داده و این را به یک گزینه شغلی پرسود برای نسل جوان تبدیل کرده است. طبق یک نظرسنجی، مشاغل برنامه نویسی در سال 2028 تقاضای 21 درصدی را افزایش خواهند داد.

بنابراین، ممکن است فکر کنید، چرا من باید این اطلاعات را بدانم؟ زیرا برای درک و پیش بینی آینده زبان‌های برنامه نویسی باید وضعیت فعلی زبان‌های برنامه نویسی و مشاغل اطراف را بدانید.

مفهوم زبان برنامه نویسی آینده

ما می‌توانیم زبان برنامه نویسی را به عنوان مفهومی از ارتباطی که انسان‌ها برای آموزش ماشین‌ها برای انجام وظایف خاص و پیروی از قوانین مختلف استفاده می‌کنند، توصیف کنیم. به سادگی، این فرآیند تبدیل اصول کلی انسانی مانند اعداد، خطوط، کلمات، رنگ و فاصله به خروجی قابل فهم برای ماشین است.

هر زبان دستور کدنویسی متفاوتی دارد که برنامه نویسان از آن برای ایجاد برنامه‌های خاص استفاده می‌کنند. سطح دشواری یک زبان به نحو و قوانین کدگذاری بستگی دارد. برای نوشتن کد خوب، توسعه دهندگان باید بهترین شیوه های برنامه نویسی را دنبال کنند.

مفهوم زبان برنامه نویسی آینده

به احتمال زیاد می‌توان گفت که زبان‌های فوق الذکر زبان برنامه نویسی آینده خواهند بود. زبانی که از زمان انتشار به طور مداوم به روز شده است، همیشه در اوج بوده و بسیار مورد استفاده قرار گرفته است را می‌توان به عنوان یک زبان برنامه نویسی آینده بیان کرد.

یک مثال خوب می‌تواند پایتون باشد. در سال 2020، پایتون به عنوان اولین زبان اصلی توسط 80 درصد برنامه نویسان در سراسر جهان اعلام شد. یکی از دلایل استفاده گسترده از آن، کتابخانه‌های گسترده ای است که علم داده، فرآیند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند.

وضعیت فعلی مشاغل مرتبط با برنامه نویسی

پس از همه گیری و شیوع کرونا، مشاغل مرتبط با برنامه نویسی به سرعت در حال رونق هستند. بازار کار 2022، برنامه نویسی بوده است و توسعه دهندگان به طور استثنایی بهتر از سایر مشاغل مرتبط با فناوری هستند.

شرکت ها در سال 2022 برنامه نویسان بیشتری را نسبت به سال 2021 استخدام می کنند و این افزایش رشد ادامه خواهد داشت. با توجه به BLS (اداره آمار کار)، اشتغال کلی در مشاغل مرتبط با برنامه نویسی از سال 2020 تا 2030، 13 درصد افزایش خواهد یافت.علاوه بر این، آنها همچنین پیش بینی کردند که نرخ رشد اشتغال فناوری 8 درصد سریع‌تر از سایر مشاغل عمومی خواهد بود.

USNews، اعلام کرد که در سال 2022، برنامه نویسی نرم افزار در رتبه دوم در رده بهترین مشاغل فناوری قرار دارد. ISA (تحلیل امنیت اطلاعات) در این لیست رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بر اساس حقایق فوق، می‌توانیم فرض کنیم که مشاغل برنامه نویسی یک انتخاب شغلی عالی خواهند بود و به این کار ادامه می‌دهند. با این حال، همه فیلدهای بخش برنامه نویسی افزایش نمی‌یابد. BLS پیش بینی می‌کند که کاهش 9.9 درصدی در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر وجود دارد که 18300 شغل است.

 ویژگی های یک زبان برنامه نویسی آینده‌نگر

هر زبان برنامه نویسی در زمینه خودش خوب است. اما، برخی از زبان‌ها تقریباً به بت زبان‌های برنامه نویسی مدرن تبدیل شده‌اند و هر روز توسط میلیون‌ها توسعه دهنده استفاده می‌شود.در زیر، برخی از حیاتی‌ترین ویژگی‌هایی که یک زبان برنامه‌نویسی آینده‌نگر باید داشته باشد را مشاهده خواهید کرد.

سادگی : باید ساده، قابل تشخیص توسط انسان و به راحتی قابل درک باشد. سادگی یک زبان روند یادگیری را سریع‌تر می‌کند.

انتزاع : زبان‌های برنامه نویسی باید انتزاعی داشته باشند، که توانایی تعریف ساختارهای کد پیچیده است و درجه کاربرد پذیری آن فرا می‌رسد.

قابلیت حمل : قابل حمل بودن یکی دیگر از کیفیت‌های ضروری است. قابل حمل بودن توانایی یک برنامه کامپیوتری برای اجرا در یک سیستم عامل متفاوت از سیستم عاملی است که ایجاد شده است. این زبان‌ها به هیچ ماشین یا سیستم عاملی محدود نمی‌شوند و می‌توانند در هر سیستم عامل کامپیوتری کار کنند.

مناسب بودن : یک زبان برنامه نویسی با ساختار مناسب برای توسعه برنامه‌ها و بازی‌ها مناسب است.

 ویژگی های یک زبان برنامه نویسی آینده‌نگر

شامل در انجمن : باید به خوبی شناخته شود و دارای جامعه‌ای از توسعه دهندگان باشد.

کارایی : زبان‌های برنامه نویسی به کارایی نیاز دارند، بنابراین می‌توانند کدهای ماشین را به طور موثر تبدیل کرده و حافظه کمتری را در حین اجرای کار مصرف کنند.

قابل آزمایش با ابزارها : یک زبان برنامه نویسی باید از ابزارهایی برای آزمایش، اشکال زدایی، نگهداری و توسعه اطمینان حاصل کند.

IDE :  زبان‌های برنامه نویسی باید دارای یک IDE (محیط توسعه یکپارچه) باشند.

تعامد : متعامد بودن در یک زبان برنامه نویسی نیز یک کیفیت بسیار مهم است.

روندهای آینده برنامه نویسی

برای کمک به درک بهتر شغل‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و رایانه، چندین روند در آینده برنامه نویسی در بخش های زیر، همراه با مهارت‌هایی که متخصصان توسعه نرم افزار از زمینه‌های خود برای انطباق و ماندن در لبه‌های پیشرفته نیاز دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

توسعه کراس پلتفرم

با پیشرفت فناوری، دستگاه‌هایی که مردم برای اتصال به دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند، مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی ساعت‌های هوشمند نیز پیشرفت کرده‌اند. هر یک از این محصولات دارای نرم افزاری هستند که برای آن ساخته شده است.

شرکت‌ها می‌خواهند برنامه‌های خود را تا حد امکان روی پلتفرم‌ها و دستگاه‌های بیشتری قرار دهند، بنابراین برنامه‌نویسان باید زبان مناسب را برای توسعه در چندین پلتفرم انتخاب کنند.

تقاضا برای توسعه بین پلتفرمی زیاد است و بیشتر می‌شود. Forrester گزارش می‌دهد که بیش از 60 درصد از شرکت ها در حال حاضر از توسعه cross-platform استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود که این تعداد به دلیل تکثیر دستگاه‌ها افزایش یابد. به گفته TechBeacon.com، برنامه نویسان باید در برنامه‌های توسعه متقابل به خوبی آشنا شوند؛ Adobe ،Xamarin ،Appcelerator ،iFactr ،Kony ،SAP ،Alpha ،5app ،FeedHenry و Sencha.

هوش مصنوعی (AI)

آینده برنامه نویسی شامل هوش مصنوعی (AI) نیز می‌شود. تحقیقات گروه استراتژی سازمانی (ESG) نشان می‌دهد که 12 درصد از شرکت‌ها به طور گسترده از تجزیه و تحلیل امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ در حالی که 27 درصد از تجزیه و تحلیل امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت محدود استفاده می‌کنند.

ادغام هوش مصنوعی آماده است تا به طور کامل صنعت فناوری اطلاعات و کامپیوتر را تغییر دهد، زیرا هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای قادر به مقابله با تشخیص حادثه، اولویت‌بندی، اصلاح، آسیب‌پذیری‌ های نرم‌افزاری، هوش تهدید و ارزیابی ریسک می‌شود.

برنامه‌ نویسان می توانند از تکنیک‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق برای توسعه نرم افزار برای امنیت شبکه استفاده کنند. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری تا این حد پیشرفته، هوش مصنوعی ممکن است تنها راه واقع بینانه برای مقابله با تهدیدات امنیتی سایبری متعاقب آن باشد. این نگرانی‌ها به این دلیل است که چرا صنعت فناوری افراد حرفه‌ای با دانش پیشرفته فناوری هوش مصنوعی را برای محافظت از دارایی‌های شرکت خود استخدام می‌کند.

طبق یک مقاله ESG، فناوری‌های یادگیری ماشین می‌توانند «برای دفاع‌های امنیتی موجود به‌عنوان برنامه‌های کمکی به کار روند» یا «به‌صورت مستقل به همراه سایر فناوری‌های امنیتی و تحلیلی کار کنند». برای جلوگیری از تغییرات بزرگی که هوش مصنوعی به ارمغان می آورد، برنامه‌ نویسان و توسعه دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که مهارت‌های لازم برای موفقیت، مانند دانش هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل امنیت سایبری را دارند.

پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌ نویسی است که توسط توسعه دهندگان در سراسر جهان به دلیل تطبیق پذیری استفاده از آن پذیرفته شده است.امروزه این زبان بسیار قدرتمند است، بنابراین برای یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار استفاده می‌شود. در حال رونق است و آینده بسیار امیدوار کننده‌ای برای آن پیش‌بینی می‌شود.

پایتون (python)

جاوا اسکریپت

این پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی توسعه وب است. در طراحی تمام صفحات وب مدرن استفاده می‌شود و به لطف رشد چشمگیر بازار دستگاه‌های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند، تبلت‌ها و غیره محبوبیت روزافزونی پیدا می‌کند.

جاوا

زبان بنیادی سیستم عامل اندروید که در درصد بالایی از دستگاه‌های هوشمند (تبلت، تلفن همراه، ساعت و حتی تلویزیون) وجود دارد. اگرچه کاتلین در توسعه اپلیکیشن‌های اندروید نیز بسیار حضور دارد. جاوا موهبت همه‌جا را دارد و زبانی است که حتی در مریخ هم می‌توانید آن را بیابید، زیرا با مریخ نورد کنجکاوی وارد شده است.

C++

این یک زبان بسیار قدرتمند است که در بالاترین سطوح برنامه‌نویسی باقی می‌ماند. دلیل اصلی آن تطبیق پذیری زیاد آن است، زیرا برای توسعه انواع نرم افزار از درایورها، بازی‌های ویدیویی گرفته تا سیستم عامل و غیره استفاده می‌شود.

Rust

این یک زبان متن باز با نحوی شبیه به C و C++ است. این به سرعت در حال رشد است؛ زیرا سرعت و کنترل بر ابزارهای خود از جمله امنیت سطح بالا را با هم ترکیب می‌کند.

نقش برنامه‌ نویسی کم کد و بدون کد

همچنین باید در مورد احتمالات آینده برنامه‌ نویسی کم کد و بدون کد صحبت کنیم. همانطور که از نام‌ها پیداست، این نوع برنامه نویسی سعی می‌کند نیاز به ورودی برنامه نویسی شخصی را محدود یا کاملاً حذف کند. بیشتر مردم آنقدر از دانش فنی بی‌بهره هستند که در به خاطر سپردن و ایمن کردن یک رمز عبور ساده مشکل دارند، بنابراین این نوع برنامه ها پتانسیل فوق العاده‌ای برای محبوب شدن دارند.

ما در حال حاضر می‌توانیم آغاز دوره برنامه‌‌نویسی بدون کد را ببینیم. سازندگان وب‌سایت امروزی به کاربران اجازه می‌دهند تا وب‌سایت‌های کامل را از ابتدا با استفاده از ویرایشگرهای WYSIWYG ایجاد کنند. در آینده نزدیک، ممکن است ابزارهای مشابهی وجود داشته باشد که به افراد اجازه می‌دهد تا کل برنامه‌ها را از ابتدا و بدون تجربه کدنویسی برنامه‌ریزی کنند. برخی می‌توانند استدلال کنند که این راه را برای لغو همه زبان‌های برنامه نویسی هموار می‌کند، اما ما همچنان برای برنامه نویسی این ابزارها به زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی نیاز داریم.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا آینده برنامه نویسی و زبان های مختلف آن را برای شما شفاف شرح دهیم. در میان این زبان های ذکر شده، پایتون در حال حاضر از رشد خوبی برخوردار است. در مجموع, برنامه نویسی طی چند دهه اخیر با توجه به پیشرفت فناوری، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است گاهی بر اثر رویدادی خاص این پیش بینی ها درست از آب در نیاید. در انتخاب ها باید بررسی های لازم را انجام داد تا در بهترین مسیر قدم گذاشت. نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

کدام زبان برنامه نویسی در آینده کاربردی تر است؟

اگر در مورد سورس کد های اپلیکیشن ها و سایت های کوچک و بزرگ و مشهور مثل محصولات شرکت فیس بوک، ناسا و گوگل کنجکاو شده باشید، با کمی مطالعه و وب گردی متوجه می‌شوید که همه آنها از زبان پایتون استفاده کرده‌اند. این زبان طبق پیش بینی های کارشناسان و برنامه نویسان، آینده بسیار خوبی را پیش رو دارد.

آینده برنامه نویسی وب چگونه است؟

طراحی و توسعه وب از آن دست موضوعاتی است که مدام در حال تغییر است. پیش بینی آینده این صنعت با توجه به این تغییرات، بسیار حساس است.

 

چه امتیازی به این مقاله میدهید

جالب نبود

متوسط

خوب

خیلی خوب

خیلی عالیه

مدیر سایت

نویسنده

مدیر سایت

دیدگاه ها
0 دیدگاه
  • علیرضا مظفری

    سلام و خسته نباشید
    برای اینکه آینده شغلی برنامه نویسی خیلی خوبی داشته باشیم، بهتر نیست از زبان پایتون شروع کنیم؟