آیا از بازار کار پایتون در سال 2023 چیزی میدانید؟

بازار کار پایتون
مقالات پایتون
مدت زمان مطالعه : دقیقه
  • 0 نفر پسندیدند
  • ذخیره کردن
  • 1486
فهرست
  • ارزش بازار کار پایتون در سطح جهان
  • چگونگی بازار کار پایتون
  • رشد تخمینی پایتون
  •  مدل شغل های استفاده کننده از پایتون
  • آینده پایتون
  • سخن پايانی

آیا از بازار کار پایتون در سال 2023 چیزی میدانید؟

در اصل، پایتون یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر داده است و به روشی نسبتاً بصری ساخته شده است که نوشتن و درک آن را آسان می کند. به همین سبب بازار کار پایتون فعال و این به فرد علاقه‌مند فرصتی برای توسعه زیاد در دنیای کد نویسی می‌دهد.

این زبان فوق‌العاده، همه‌کاره است، به این معنی که پایتون چندین برنامه کاربردی ممکن دارد. اگرچه، به طور کلی، معمولاً برای برنامه‌های کاربردی وب و توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شود، اما می‌توان از پایتون در همه چیز استفاده کرد؛ از هوش مصنوعی (AI) گرفته تا یادگیری ماشین.

یادگیری پایتون در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی قدرتمند ساده‌ترین است. توجه داشته باشید که گفتیم ساده‌ترین، نه آسان. شما هنوز هم باید کار کنید.

به دلیل سهولت استفاده و تطبیق پذیری آن، بسیاری از شرکت‌ها و شرکت‌های بزرگ آن را پذیرفته اند. شرکت‌های معروفی که از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود استفاده می‌کنند، شامل ناسا، اسپاتیفای، دراپ باکس، اینستاگرام و حتی گوگل هستند.

بازار کار پایتون

ارزش بازار کار پایتون در سطح جهان

چندین گزارش مختلف وجود دارد که می‌توانیم به آن‌ها نگاه کرده و از آن‌ها استفاده کنیم تا ایده خوبی از ارزش جهانی بازار کار پایتون در حال حاضر داشته باشیم. طبق آمار Statista، پایتون در اوایل مارس 2020 محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان بود.

علاوه بر این، رتبه‌بندی رسمی زبان‌های برنامه‌ نویسی، شاخص محبوبیت زبان برنامه‌ نویسی (PYPL)، پایتون را به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌ نویسی تقویت می‌کند. این موضوع آن را بالاتر از زبان های برنامه نویسی سرشناس‌تر مانند جاوا قرار می‌دهد.

پایتون یک زبان متن باز (منبع باز) است، به این معنا که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. این امر باعث می‌شود محاسبه ارزش کلی بازار کار پایتون در سطح جهانی بسیار دشوار شود. با این حال، اگر به صنعتی مانند تجزیه و تحلیل داده نگاه کنید، که در آن از پایتون می‌توان استفاده کرد، ارزش بازار کار پایتون بیش از 10 میلیارد دلار است.

چگونگی بازار کار پایتون

از آنجایی که پایتون محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است که توسط شرکت ها در سراسر جهان استفاده می شود، بازار کار پایتون بسیار قدرتمند است. پایتون همچنین در صدر فهرست‌های پرتقاضاترین مهارت‌های فنی است که کارفرمایان به دنبال آن بودند.

در سال‌های اخیر، بازار کار پایتون افزایش زیادی داشته است. در حال حاضر بیش از 10000 آگهی شغلی در سراسر جهان در Glassdoor برای نقش‌های مرتبط با پایتون وجود دارد که Indeed حدود 14000 نقش دارد. در مقایسه با نقش‌های مربوط به جاوا، Indeed در حال حاضر تقریباً دو برابر مقدار پایتون دارد که فقط نشان می‌دهد بازار کار پایتون در حال حاضر چقدر بزرگ است.

همانطور که شرکت های بزرگ بیشتری از آن استفاده می‌کنند یا به استفاده از آن ادامه می‌دهند، تعداد نقش های موجود فقط افزایش می‌یابد. تقاضا برای توسعه دهندگان پایتون تا حدی زیاد شده است که در حال حاضر سایتی به نام PythonJobs وجود دارد که تنها هدف اصلی آن تبلیغ مشاغل مرتبط با پایتون در سراسر جهان است.

رشد تخمینی پایتون

رشد تخمینی پایتون

در چند سال اخیر پایتون رشد بی سابقه ای را تجربه کرده است. در آغاز سال 2020، این زبان چهارمین زبان برنامه نویسی محبوب در جهان بود تا ماه مارس، محبوب ترین زبان برنامه نویسی بود و هیچ نشانه ای از کند شدن آن دیده نمی شد. فوربْز (فوربْز شرکت رسانه ای و مجله آمریکایی است) گزارش داد که حتی در سال 2018 به میزان 456 درصد رشد کرده است. و این از رشد بازار کار پایتون و ارتقای آن در میان سایر زبان ها را خبر می‌دهد.

در سپتامبر 2018 خبر داده شد که بیش از 7 میلیون توسعه دهنده پایتون وجود دارد. تا آوریل 2019، این تعداد به بیش از 8 میلیون نفر رسید و از توسعه دهندگان جاوا پیشی گرفت. با توجه به اجرای قوانین قفل در سراسر جهان، افزایش قابل توجهی در مشارکت افراد در پروژه‌های منبع باز مشاهده شد و استفاده از پایتون تقریباً دو برابر شد.

 مدل شغل های استفاده کننده از پایتون

همانطور که قبلاً عنوان شده است، استفاده از پایتون تقریباً بی‌شمار است. پایتون یک زبان برنامه نویسی شگرف همه کاره است که می تواند در تعداد بی‌نهایت از نقش‌ها و صنایع مختلف استفاده شود. ما برخی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین نقش‌هایی را که در حال حاضر در بازار کار پایتون در دسترس هستند و به مهارت‌های پایتون نیاز دارند، انتخاب کرده‌ایم:

 مدل شغل های استفاده کننده از پایتون

توسعه دهنده نرم افزار (Software developer)

توسعه نرم افزار با پایتون یکی از موثرترین کاربردهای این زبان برنامه نویسی نوآورانه است. از این گذشته، Reddit و Spotify، در میان دیگران، نرم افزار خود را در پایتون توسعه دادند. توسعه دهندگان نرم افزار باید کد را بنویسند، ویرایش کنند و آزمایش کنند و همچنین برنامه های خود را حفظ کنند.

دانشمندان داده (Data scientist)

دانشمندان داده به طور موثر باید الگوها و مدل ها را پیدا کنند و با استفاده از کتابخانه های داده شرکت پیش بینی و بررسی کنند. از آنجایی که پایتون توانایی خودکارسازی و تجزیه و تحلیل فیلدهای داده را دارد، به سرعت به زبان مورد استفاده در علم داده تبدیل شده است.

با پایتون، دانشمندان داده می توانند محاسبات ریاضی را پردازش کنند، آمار توصیفی را دریافت کنند و مدل های آماری بسازند. آنها همچنین می توانند تجسم داده ها (مانند نمودارها، نمودارها، نمودارها و غیره) را با استفاده از کتابخانه های تجسم داده پایتون ایجاد کنند. هنگام داشتن حجم عظیمی از داده ها، یک نمای بصری واضح برای مشاهده همبستگی های احتمالی، روابط غیر آشکار و روندها بسیار مهم است.

تحلیلگر داده (Data Analyst)

تحلیلگران داده از ابزارهای فنی برای “خواندن” داده ها و تجزیه مقادیر زیادی از اطلاعات خام استفاده می‌کنند. آنها مسئول تعیین کیفیت داده‌ها، حذف داده های خراب و تهیه گزارش هستند. اگر به یک نمونه آگهی شغلی برای یک تحلیلگر داده نگاه کنید، خواهید دید که مهارت‌های فنی مانند SQL وPython یک دارایی عالی در رزومه یک نامزد است.

مهندس یادگیری ماشین (Machine learning engineer)

این حرفه در بازار کار پایتون نسبتاً جدید است، اما تقاضا زیاد است. متخصصان یادگیری ماشین (ML) مسئول توسعه الگوریتم‌های جدید و راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) هستند. توانایی پایتون در مدیریت الگوریتم‌ها و مقابله با اتوماسیون داده‌ها، آن را به زبان برنامه نویسی ایده آل برای یادگیری ماشین تبدیل می‌کند. مهندسی ML به مهارت‌ها و صلاحیت‌های بیشتری نیاز دارد، اما هنوز در اینجا قابل ذکر است؛ زیرا به شما ایده‌ای از طیف نقش‌های موجود می‌دهد.

مهندس داده (Data Engineer)

یک مهندس داده سیستم‌هایی را ایجاد می‌کند که وظیفه پردازش و تحویل داده‌ها را بر عهده دارند و در صورت نیاز در سازمان قابل دسترسی هستند. سپس دیگران می‌توانند از داده‌ها برای نتیجه‌گیری و بهینه سازی عملکرد استفاده کنند.

مهندسان داده در شرکت‌های کوچک‌تر و همچنین در شرکت‌های بزرگ مورد نیاز هستند، اگرچه وظایف ممکن است متفاوت باشد. نقش کلی می‌تواند به معنای کار نزدیک با وظایف مرتبط با داده باشد، در حالی که متخصصان ممکن است انبارها را با داده‌ها پر کنند و طرح‌واره‌های جدولی را برای ردیابی محل ذخیره داده‌ها ایجاد کنند.

توسعه دهنده پایتون (Python developer)

در اینجا کمی واضح است اما توسعه دهندگان پایتون در حال حاضر تقاضای زیادی دارند. در حالی که ممکن است مشابهی با توسعه نرم افزار وجود داشته باشد، اغلب از ابزارها و زبان های دیگری در این نقش استفاده می‌کنید. به عنوان یک توسعه دهنده پایتون، شما فقط از پایتون برای نوشتن کد و ساخت زیرساخت های باطن (برخلاف قسمت جلویی که کاربران مستقیماً با آن تعامل دارند) استفاده خواهید کرد.

از آنجایی که پایتون در طیف وسیعی از زمینه ها استفاده می‌شود، توسعه دهندگان می توانند در زمینه‌های مختلف کار کنند. بستگی به شرکت و محدوده فعالیت آن دارد. به عنوان مثال، توسعه دهندگان پایتون اغلب برای یافتن پاسخ های ارزشمند در حجم زیادی از داده ها با دانشمندان داده کار می کنند.

توسعه دهنده وب (Web Developer)

یک توسعه دهنده وب سایت ها را ایجاد می‌کند. اغلب، نقش‌های آن‌ها به قسمت جلویی (آنچه کاربر می‌بیند) و انتهایی (نحوه عملکرد ساختار زیربنایی) تقسیم می‌شود. یک توسعه دهنده وب تمام پشته (full stack) مسئول ظاهر بصری، کل لایه تجربه کاربر و ظرفیت و عملکرد وب سایت است.

یک توسعه دهنده وب که پایتون را می داند همیشه یک دارایی عالی است. توسعه‌دهندگان مستقل نیز از پایتون استفاده می‌کنند، زیرا قدرتمند، همه‌کاره و ساده برای یادگیری است. به علاوه، فریمورک های محبوب توسعه وب مانند جنگو و فلاسک بر روی پایتون ساخته شده اند.

فریلنسر پایتون (Python Freelancer)

به عنوان یک متخصص پایتون، لزوماً نیازی به کار برای یک شرکت ندارید. توسعه دهندگان زیادی هستند که تصمیم می گیرند مستقل کار کنند.پیشنهادات زیادی برای فریلنسر پایتون وجود دارد. نرخ در هر ساعت یا هر پروژه بسیار متفاوت است، بنابراین یافتن مقادیر متوسط ​​قابل اعتماد دشوار است. این به عوامل زیادی بستگی دارد: بخش بازار، کشور، محدوده پروژه، تجربه و صلاحیت فریلنسر، و موارد دیگر.

آینده پایتون

با اهمیت بیشتر Big Data و یادگیری ماشین، آینده پایتون مطمئن‌تر و امن‌تر می‌شود. علاوه بر این، حرکتی به سمت هوش مصنوعی وجود دارد که پایتون می‌تواند آن را به سرعت و به راحتی برنامه‌ریزی کند، و آن را تبدیل به زبانی می‌کند که مطمئناً اینجاست. با بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که تنها با پایتون ساخته می‌شوند، تنها در سال‌های اخیر است که مردم مفاهیم کامل این زبان برنامه‌ نویسی را درک کرده‌اند. همه اینها در بازار کار پایتون تاثیر بسزایی داشته اند.

در چند سال گذشته، پایتون به عنوان یکی از مطلوب‌ترین فناوری‌ها برای داشتن تجربه رتبه‌بندی شده است، و از آنجایی که ویژگی‌های فناوری مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنایع مختلف پیش‌بینی‌تر می‌شوند، این روندی است که احتمالاً ادامه خواهد داشت. پایتون مطمئناً یک زبان برنامه نویسی مورد تقاضا است که آینده روشنی دارد.

سخن پايانی

در حال حاضر بازار کار پایتون از وضعیت خوبی برخوردار است. این زبان با نحو آسان و فهم راحت توانسته توجه برنامه نویسان و علاقه مندان به برنامه نویسی را به خود جلب کند. این زبان به شدت مورد استفاده مبتدیان و تازه واردان برنامه نویسی است. امیدواریم این زبان را شما هم دوست داشته و به راحتی بتوانید به آن مسلط شده و در آینده در بازار کار پایتون در جایگاه خوبی قرار داشته باشید. نظرات و پیشنهادات خود را به ما در میان بگذارید.

سوالات متداول: 

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی رایگان است که به شدت مورد محبوبیت و پذیرش برنامه نویسان در زمینه های مختلف قرار گرفته است. این زبان به دلیل ویژگی های برتر خود توانسته جایگاه خوبی را در میان سایر زبان های برنامه نویسی از آن خود کند.

بازار کار پایتون در ایران و دیگر نقاط جهان چگونه است؟

نتایج رشد و اهمیت پایتون در چند سال اخیر، حاکی از آن است که بازار کار پایتون در ایران و جهان از وضعیت خوب و رو به رشدی برخوردار است اما در این مورد داده های آماری دقیقی برای بازار کار پایتون در ایران در دسترس نیست.

 

چه امتیازی به این مقاله میدهید

جالب نبود

متوسط

خوب

خیلی خوب

خیلی عالیه

مدیر سایت

نویسنده

مدیر سایت

دیدگاه ها
0 دیدگاه