بیل گیتس، بنیانگذار و موسس مایکروسافت+ معرفی 4 دست‌آورد او

مطالب کاربردی
مدت زمان مطالعه : دقیقه
  • 0 نفر پسندیدند
  • ذخیره کردن
  • 1942
فهرست
  • دوران کودکی بیل گیتس
  • تحصیلات بیل گیتس
  • تاسیس مایکروسافت
  • زندگی نامه خانوادگی
  • دارایی های بیل گیتس
  • دست آورد های بیل گیتس
  •  توصیه‌هایی از غول کامپیوتری دنیا، بیل گیتس
  • سخن پایانی

بیل گیتس، بنیانگذار و موسس مایکروسافت+ معرفی 4 دست‌آورد او

 بیل گیتس از سرشناس‌ترین، ثروتمندترین افراد دنیا در حوزه تکنولوژی و تحول جهانی می‌باشد. ویلیام هنری بیل گیتس سوم متولد واشنگتن در تاریخ ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در خانواده‌ای که پیشینه‌ی خوبی در تجارت، سیاست و خدمات اجتماعی داشته‌اند، دیده به جهان گشود.

 

بیل فرزند دوم خانواده به همراه دو خواهرش در شهر سیاتل بزرگ شد. مادرش از فعالین خیریه و عضو هیئت مدیره “یونایتد وی اینترنشنال” بود که تحصیلات خود را در کنار ورزش در دانشگاه واشنگتن طی کرد. پدرش ویلیام هنری گیتس دوم از سرشناسان شهر سیاتل و وکیل دادگستری این شهر بود.

دوران کودکی بیل گیتس

بیل گیتس کودکی بااستعداد بود که یادگیری برنامه نویسی را از سیزده سالگی آغاز کرد. علاقه بیل به نرم افزار و برنامه نویسی جرقه‌ای شد برای شکل گیری بنیه‌های ابتدایی شرکت بزرگ و جهانی مایکروسافت.

بیل بر خلاف همسالان خود علاقه زیادی به مطالعه و کتابخوانی داشت. بیشترین اوقات خود را صرف مطالعه دانشنامه‌ها و کتاب های مرجع می‌کرد.

تحصیلات بیل گیتس

او در مدرسه خصوصی “لیک ساید” تحصیلات خود را آغاز کرد. در دروس ریاضی، علوم، ادبیات و زبان نمرات بسیار خوبی کسب می‌کرد. دیپلم خود را از همین مدرسه لیک ساید دریافت کرد.

در دهه ۱۹۶۰ کامپیوتر و رایانه‌ها جدیدترین و داغ‌ترین اخبار روز بود. و این باعث شد تا افرادی که علاقه زیادی به برنامه نویسی و نرم افزار داشتند به این حوزه روی آورند و تحولی عظیم در سرتاسر جهان هستی ایجاد کنند.

در نهایت در سال ۱۹۸۶ مدارس تصمیم گرفتند آموزش کامپیوتر را در برنامه درسی دانش آموزان جای دهند. از آنجایی که در آن زمان کامپیوتر‌ها بسیار گران و بزرگ بودند و همچون عصر کنونی توان خرید رایانه برای هر شخص و حتی مدرسه میسر نبود تصمیم بر آن شد تا از والدین دانش آموزان جهت اجاره سالیانه کامپیوتر درخواست همکاری کنند. در نهایت با کمک والدین و یک شرکت رایانه ای مدرسه لیک ساید توانست شرایطی را فراهم آورد تا دانش آموزان با غول جدید دنیا آشنا شوند.

بیل در مدرسه لیک ساید با “پل آلن که دو سال بزرگتر از خودش بود، آشنا شد. پل آلن نیز به علم کامپیوتر و فراگیری آن علاقه نشان داد و آنها علاقه و هدفی نزدیک به هم داشتند و این باعث دوستی عمیق آن دو شد.

بیلِ ۱۵ ساله در سال ۱۹۷۰ به همراه پل آلن یک برنامه کامیپوتری را برای نظارت بر رفت و آمد شهر سیاتل توسعه دادند. سودی که از این پروژه نصیب آنها شد معادل ۲۰ هزار دلار بود.

آنها در راه رسیدن به علایق و اهداف خود با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه شدند اما هیچگاه دست از تلاش برنداشتند‌.

در سال ۱۹۷۳ میلادی بیل گیتس همچون بسیاری از افراد به امید تحقق آرزوی پدر و مادرش، علی رغم علاقه خود به رشته حقوق دانشگاه هاروارد روی آورد؛ در این دانشگاه با فردی به نام “استیو بالمر آشنا شد. اما در نهایت با مشورت خانواده و اینکه علاقه زیادی به کامپیوتر و برنامه نویسی دارد در سال دوم تحصیل دانشگاه را رها کرده و برنامه نویسی را ادامه داد. دوستی خود را همچنان با استیو حفظ کرد.

پس از نیمه تمام گذاشتن تحصیلاتش، واشنگتن را به مقصد شهر بوستن جهت کار در شرکت “هانی ول” ترک کرد.

بیل و دوست دوران کودکی‌اش پل آلن در طی حضورشان در این شرکت با تراشه مینی کامپیوتری آشنا شدند و از قابلیت‌های آن در جهت اهداف خود بهره گرفتند.

این تراشه تحت عنوان Altair 8800 ساخت شرکت کوچک MITS بود. آلن و گیتس با ارائه نرم افزاری با استفاده از تراشه مذکور به شرکت MITS موفق به استخدام در این کمپانی شدند.

این نرم افزار که با زبان بیسیک نوشته شده بود هم سود خوبی داشت و هم اعتبار بالایی را برای آنها به ارمغان آورد؛ اما اغلب کاربران آن تمایلی به پرداخت وجه بابت نرم افزار نداشتند. طبق گفته بیل گیتس تنها حدود ۱۰ درصد کاربران هزینه نرم افزار را پرداختند و آن را به صورت غیرمجاز در اختیار دیگران قرار دادند. که این کار از نظر بیل گیتس (تکثیر غیرمجاز) تفاوتی با دزدی ندارد.

تاسیس مایکروسافت

در سال ۱۹۷۵ پل آلن و بیل گیتس تصمیم به تاسیس شرکتی تحت عنوان Micro_Soft برگرفته از دو واژه Micro_Computer و software گرفتند‌. چندی بعد نام شرکت را به Microsoft تغییر دادند.در آن زمان مایکروسافت با ۴۰ کارمند سرپا بود و مبلغ ۲.۴ میلیون دلار، کل فروش سال بود.

 

در سال ۱۹۸۰ شرکت” IBM “در جهت توسعه کامپیوتر های شخصی تحت عنوان PC تصمیم گرفت برای تولید نرم افزار های خود از شرکت های در این زمینه درخواست همکاری کند. بنابراین قراردادی بین مایکروسافت و IBM به امضا رسید. گیتس و آلن سیستم عاملی ۱۶ بیتی را ایجاد کردند که برآورده کننده نیاز های کامپیوتر های شخصی IBM باشد. در این راستا سیستم DOS 86 علاوه بر اینکه دستخوش تغییراتی شد امکاناتی نیز به آن اضافه شد. مایکروسافت این سیستم عامل ۱۶ بیتی را MS_DOS معرفی کرد.

سیستم عامل گرافیکی ویندوز (Windows) از جمله محصولات معروف مایکروسافت است که هر ساله نسخه های به روزی برای آن منتشر می‌شود. آنچه عامل موفقیت شرکت مایکروسافت از نظر بیل گیتس شده، استخدام افراد باهوش و خبره است.

بیل گیتس از ۱۹ سالگی مدیریت مایکروسافت را به عهده گرفت. در نهایت پس از ۲۵ سال مدیریت در سال ۲۰۰۰ از این عنوان کناره گیری کرده و آن را به “استیو بالمر” واگذار کرد. اما این پایان همکاری او با مایکروسافت نبود و همچنان نقش مدیر ارشد اجرایی و رییس هیئت مدیره را بر عهده داشت. این سمت نیز پس از ۳۹ سال کار به “جان دبلیو” واگذار شد.

حتما بخوانید: مارک زاکربرگ

زندگی نامه خانوادگی

بیل گیتس با یکی از کارمندان مایکروسافت در سال ۱۹۹۴ آشنا و ازدواج کرد. “ملیندا فرنچ” نیز اصالت آمریکایی دارد و در شهر دالاس ایالت تگزاس آمریکا متولد شد. آنها صاحب سه فرزند به نام های “جنیفر کاترین گیتس”، “روری جان گیتس” و “فوب ادل گیتس” هستند.

تربیت فرزندان

بنیانگذار و موسس مایکروسافت برای تربیت و پرورش فرزندان خود قوانین خاصی را در پیش گرفت. فرزندانش اجازه داشتن تلفن همراه را تا سن ۱۴ سالگی نداشتند. حتی فرزندان او برای تماشای تلویزیون محدودیت ویژه‌ای در اواخر شب داشتند و آنها بایستی شب زودتر به رختخواب می‌رفتند‌. بیل گیتس این قوانین را به نفع فرزندان خود می‌داند. شایان ذکر است موسس مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که قصد دارد ثروتش بعد از مرگ در راه خیریه به ارث گذاشته شود و میراث و ثروتش میان سه فرزند او تقسیم نخواهد شد.

دارایی های بیل گیتس

همانطور که گفته شد بیل از ثروتمندترین افراد جهان است پس منطقی است که صاحب خانه و املاک مدرن و گرانی باشد. خانه او در واشنگتن، منظره‌ای رو به دریاچه و در کنار تپه واقع شده است. مالیات سالیانه خانه و زمین بیل حدود ۱ میلیون دلار می‌باشد . ارزش این دو ملک ۱۲۵ میلیون دلار برآورد شده است.

در سال ۲۰۰۴ بیل مجموعه‌ای از نوشته های “لئوناردو داوینچی را به مبلغ ۳۰.۸ میلیون دلار خریداری نمود و این نوشته‌ها نیز از دارایی های بیل به شمار می‌آید.

دست آورد های بیل گیتس

  1. در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب نشان افتخار KBE از ملکه انگلیس شد.
  2. در سال ۲۰۱۰ به دلیل کمک های ارزنده‌‌اش به صنعت آی تی، جایزه بوفالوی نقره‌ای را دریافت نمود.
  3. در سال ۲۰۱۵ بعد از اینکه جایزه لسکر در سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما “نشان افتخاری آزادی از طرف ریاست جمهوری” را به این زوج اهدا کرد‌.
  4. در سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور فرانسه بالاترین نشان افتخار این کسور را به این زوج اهدا نمود.

در مجموع بیل گیتس جوایز زیادی حتی به دلیل فعالیت‌های بشر دوستانه دریافت کرده و آنها را با همسرش ملیندا فرنچ تقسیم کرده است.

 

 توصیه‌هایی از غول کامپیوتری دنیا، بیل گیتس

  • از اولین پیشنهادات و توصیه های گیتس برای موفقیت کتاب خوانی و مطالعه است. سعی کنید کتاب را که تغذیه روح است، همچون تغذیه جسم در برنامه روزانه خود داشته باشید.
  • یکی از مهم ترین اولویت های گیتس کمک به دیگران است. او معتقد است کمک به مردم علاوه بر کار خوبی که است باعث بهبود کیفیت زندگی فردی نیز می‌شود. چرا که آن حس لذت پس از کمک، آرامشی را به ارمغان می‌آورد که باعث دست‌یابی به موفقیت می‌شود.

سخن پایانی

در مقاله به سراغ یکی دیگر از افراد مشهور در تکنولوژی و برنامه نویسی رفته و بیوگرافی او را برای شما شرح دادیم. بررسی و اطلاع از دستاوردها، تجربیات، شکست ها و تلاش های افراد موفق می‌تواند برای همه ما سرمشق خوبی بوده و ما را برای رسیدن به اهداف‌مان کمک کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. فرد بعدی در این حوزه که میخواهید از موفقیت های او اطلاع یابید چه کسی است؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

چه امتیازی به این مقاله میدهید

جالب نبود

متوسط

خوب

خیلی خوب

خیلی عالیه

مدیر سایت

نویسنده

مدیر سایت

دیدگاه ها
0 دیدگاه