۷ مورد از مهترین فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان

فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان
مطالب کاربردی
مدت زمان مطالعه : دقیقه
  • 0 نفر پسندیدند
  • ذخیره کردن
  • 819
فهرست
  • اینستاگرام چیست؟
  • مضرات و فواید اینستاگرام برای کودکان چیست؟
  • سخن پایانی

۷ مورد از مهترین فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان

اینستاگرام چیست؟

پیش از آنکه در مورد فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان صحبت کنیم، می خواهیم یک تعریف ساده از اینستاگرام ارائه دهیم؛ اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که افراد با به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم در آن فعالیت می‌کنند.
برخلاف فیس بوک و توییتر که بیش تر بر پایه محتوای متنی بنا شده اند، اینستاگرام با اولویت عکس و فیلم و محتوای تصویری فعالیت می‌کند ولی با این حال امکان قرار دادن محتوای متنی نیز در قسمت کپشن پست ها و هچنین استوری ها وجود دارد.

اگر بخواهیم یک تعریف به زبان عامیانه از اینستاگرام ارائه دهیم، می‌توان گفت این شبکه اجتماعی محبوب محل بسیار مناسبی است برای انجام فعالیت های گوناگون از فعالیت های سیاسی و اجتماعی تا تفریحی و یا ایجاد یک کسب و کار موفق.

اینستاگرام محبوب ترین و پرکاربردترین شبکه اجتماعی می باشد. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که روزانه میلیون ها تا میلیاردها نفر در آن فعالیت دارند و از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام این است که در این شبکه اجتماعی شما می توانید به هر چیزی که علاقه دارید و یا قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید، برسید.

اینستاگرام چیست؟

قابلیت ها و امکاناتی که اینستاگرام برای کاربران قرار داده است بسیار زیاد و متنوع بوده و همین یکی از دلایل محبوب بودن و پرکاربردی بودن این اپلیکیشن می باشد شما می توانید در اینستاگرام تمامی خوانندگان یا بازیگران و یا چیزهای مورد علاقه تان را دنبال کنید و از اخبار روز دنیا خبر دار باشید.

امروزه به دلیل شرایط کرونا و مجازی و اینترنتی شدن تمامی ارتباطات، اینستاگرام بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و یا خبر دار شدن از دیگران می باشد.
امکانات اینستاگرام به طوری می‌باشد که انگار سرزمین عجایبی است که هر چیزی در آن پیدا می شود و هر ماه آپدیت ها و به روزرسانی های متنوعی در آن انجام می شود که رفته‌رفته قابلیت ها و امکانات این شبکه اجتماعی را افزایش می دهد.

مخاطبان بسیار زیاد این شبکه اجتماعی، باعث گسترده شدن افرادی است که می‌توانید آن ها را در دایره ارتباطی خود قرار داده و با آن ها با توجه به مقاصد مشترک و یا اهداف مشترک ارتباط موثر برقرار نمایید.

تعیین حداقل سن مجاز برای ورود به شبکه های اجتماعی در اروپا

سن مجاز کودکان برای ورود به شبکه های اجتماعی ۱۶ سال تعیین شد، حداقل سن مجاز کودکان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی از ۱۳ سال به ۱۶ سال در اواخر سال ۲۰۱۵، نشان‌ دهنده وجود نگرانی‌ هایی در سایر کشور‌ها در مورد استفاده کودکان از شبکه ‌های اجتماعی است. علاوه بر این، طی یک نظرسنجی که در ژوئن ۲۰۱۴ در اسپانیا انجام شد، نشان داده شد که درصد قابل توجهی از والدین، از حضور کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله خود در شبکه‌ های اجتماعی و قرار دادن اطلاعات شخصی در دسترس عموم، جلوگیری به عمل آورده و یا فعالیت‌‌ های کودکان توسط والدین نظارت می‌ شود.

مضرات و فواید اینستاگرام برای کودکان چیست؟

احساس قدرت دادن به بچه ها

جوانب مثبت استفاده از Instagram برای کودکان (فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان)

احساس قدرت دادن به بچه ها

هرکسی که از پستی که در اینستاگرام ارسال کرده بازخورد مثبتی دریافت کرده می داند که احساس اطمینان خاطر آن چقدر است.
برخی از علاقه مندان به اینستاگرام از این پلتفرم برای دستیابی به اهداف شخصی خود و حتی راه اندازی مشاغل استفاده کرده اند. استفاده از مخاطبان زیاد دقیقاً نحوه درآمد افراد متفکر از سیستم عامل است.

فرصت دادن به کودکان برای تولید محتوا در یک بستر کودک پسند، به دور از برنامه اصلی، می تواند به آنها فرصتی برای کشف خلاقیت خود، بدون بررسی مخاطبان کامل اینستاگرام دهد.

کنترل بیشتری بر محتوای کودک شما

کنترل بیشتری بر محتوای کودک شما

برنامه جدید اینستاگرام به والدین امکان کنترل بیشتر بر نحوه تعامل و مصرف محتوای کودک در سیستم عامل را می دهد، به همان روشی که سایر سیستم عامل ها برنامه های کودکان مانند YouTube Kids را ارائه می دهند.

اینستاگرام از هوش مصنوعی به عنوان روشی برای تعدیل مطالب نامناسب یاد کرده است اما جزئیات دیگری منتشر نکرده است.
در حال حاضر مشخص نیست دقیقاً چه سیاست های حفظ حریم خصوصی برای تصحیح محتوا در نظر گرفته شده است یا اینکه والدین تا چه اندازه بر حساب های فرزندان خود کنترل خواهند داشت. اینستاگرام دارای کنترل والدین است که در حال حاضر در برنامه اصلی تعبیه شده است.

ایجاد یک برنامه برای کودکان کوچکتر می تواند هرگونه نیاز شما را برای کنترل دائمی محتوای کودک شما برطرف کند. این می تواند به کودکان امکان دسترسی به یک بستر بصری و روش برقراری ارتباط با دوستان را بدهد، در حالی که آنها را از محتوای بزرگسالان و تبلیغات بستر اصلی اینستاگرام دور نگه می دارد.

جوانب منفی استفاده از اینستاگرام برای کودکان (فواید و مضرات اینستاگرام برای کودکان)

آسیب های روان شناختی فضای مجازی برای کودکان

آسیب های روان شناختی فضای مجازی برای کودکان

کودکان و نوجوانان دارای روحیه حساسی هستند و دوره ای از زندگی را سپری می کنند که افکار و باورهایشان در حال شکل گیری است. بنابراین این موضوع که درباره خودشان، والدینشان، دوستان و سایر افراد جامعه چه فکری دارند خیلی مهم است.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تجملاتی محسوب می شود که در آن افراد سعی دارند بهترین نسخه از خودشان را به اشتراک بگذارند. نوجوان در این فضا، تحت تاثیر تعریف یا تخریب دیگران نسبت به خودش قرار می گیرد. با شنیدن نظرات منفی نسبت به خودش، ظاهر یا امکاناتش، احساس بدی پیدا می کند. این افراد بعد از مدتی اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و قرار گرفتن در معرض انتقاد و قضاوت های دیگران، خطر افسردگی را در آن ها افزایش می دهد.

از طرفی افرادی که دائم مورد توجه و تائید دیگران قرار دارند، دچار نوعی حس خودشیفتگی و غرور کاذب می شوند. این افراد دائما به دنبال تائید بیش تر از طرف دیگران هستند و قابلیت پذیرش نظرات منفی را ندارند.

حجم فوق العاده زیاد اطلاعات مختلف در فضای مجازی، می تواند رشد شناختی کودک را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به بروز نشانه ها و علائمی چون استرس و خستگی مفرط شود. کودکانی که زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می کنند، ممکن است گرفتار احساس انزوا و گوشه گیری شوند. هرچه کودک بیشتر در فضای مجازی وقت بگذراند، از آن سو برای تعامل رودررو با اعضای خانواده و دوستان زمان کمتری خواهد داشت.

یکی دیگر از خطرات اینستاگرام مقایسه کردن خود با دیگران است. اینستاگرام به بستری جهت خودنمایی های پوچ و بیهوده برای برخی افراد تبدیل شده است. برخی تنها از جنبه های مثبت زندگی خود عکس و فیلم منتشر می کنند و خود را در نظر فالورهایشان مهم و ثروتمند جلوه می دهند. در صورتی که ممکن است حقیقت زندگی شان چیز دیگری باشد. این موضوع باعث می شود که خیلی از افراد، در این شرایط ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودشان مقایسه کرده و دچار احساس ناامیدی و خودکم بینی شوند.

نامناسب بودن داده ها برای افراد کم سن و سال

نامناسب بودن داده ها برای افراد کم سن و سال

در اینستاگرام، انواع و اقسام داده ها منتشر می شود و ممکن است بسیاری از آن ها برای سنین خاصی مناسب نباشند. داده های حاوی ویدئوهایی با الفاظ رکیک و نامناسب، ویدیوهای تبعیض نژادی، صحنه های جنگ، خشونت، خودزنی و…، همگی داده هایی هستند که در اینستاگرام نشر پیدا می کنند و با سرعت زیادی در Explore قرار می گیرند. با اینکه اینستاگرام داده های غیرمجاز را حذف می کند اما در صورتی که ریپورت استوری یا پست ها زیاد نباشد، آن داده در اینستاگرام باقی می ماند.

اینستاگرام در حال آماده سازی نسخه اینستاگرام مناسب کودکان است اما هنوز این ورژن به صورت رسمی ارائه نشده است. به همین علت، نقش والدین در این زمینه پر رنگ تر می شود. شما باید سعی کنید که راهکارهای کنترل نوجوانان در فضای مجازی را فرا گرفته و به کار ببرید. از فرزند خود بخواهید که در اینستاگرام تنها داده هایی که مناسب سنش هستند را پیگیری کند و از ارتباط با افرادی که نمی شناسد خودداری کند.

بسیار مهم است که نوجوانان بتوانند نگرانی های خودشان را با شما مطرح کنند. پس مثل یک دوست با او همراه باشید تا بتواند شما را در جریان چالش های زندگی اش از جمله مزاحم های اینستاگرامی قرار دهد.

آزار آنلاین از مهمترین خطرات اینستاگرام

آزار آنلاین از مهم ترین خطرات اینستاگرام

سپری کردن دوران نوجوانی کار راحتی نیست و افراد در این سنین با چالش های زیادی روبرو هستند. در دوران نوجوانی و قبل از آن، شخصیت افراد شکل می گیرد و از این جهت خیلی مهم است که فرزندانمان در فضای مناسب و با افراد مناسب هم صحبت باشند. در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فضایی محیا شده است که افراد می توانند با افراد غریبه که هیچ شناختی نسبت به آن ها ندارند، به گفتگوی خصوصی بپردازند. در این فضا، احتمال آسیب دیدن کودکان و نوجوانان و سوء استفاده از آن ها افزایش می یابد.

با رشد بیشتر استفاده از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، افراد بیشتری خصوصا کودکان، قربانی خشونت و آزار آنلاین می شوند. اقدام به رفتارهای آزاردهنده، توهین آمیز، خشونت بار، تهدید، تحقیر و تمسخر با استفاده از اینترنت و موبایل، به صورت ارسال پست، پیام، عکس و… را سایبر بولینگ می نامند.

سوءاستفاده از کودکان و زورگویی اینترنتی، یکی دیگر از معضلات شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام است که موارد شکایت زیادی در پلیس فتا دارد. افرادی هستند که با اهداف پلیدی وارد فضای مجازی می شوند و برای محقق کردن این اهداف، به دنبال طعمه می گردند. کودکان و نوجوانان همیشه گزینه های مناسبی برای این افراد هستند. این افراد یا گروه ها پروفایل های تقلبی درست می کنند، خود را هم سن کودکان جا می زنند و به هر طریقی زمینه ارتباط با کودک را فراهم می کنند و به مرور زمان اعتماد کودک یا نوجوان را به خود جلب می کنند.

فرد آزار دهنده بعد از جلب اعتماد کاربر سعی می‌کند تا با او قرار ملاقات حضوری بگذارد و در آن قرار یا قرارهای بعدی رفتار های خشونت آمیز، سوءاستفاده جنسی و اتفاق های ناخوشایند دیگری نظیر این ها، مسائلی هستند که کودک در ملاقات با چنین اشخاصی تجربه می کند. برخی با اطلاعاتی که طی گفتگو با نوجوان در فضای مجازی بدست آورده اند او را تهدید به لو دادن می کنند و از این راه اخاذی صورت می گیرد. بدترین حالت این است که فرد آزارگر با هدف اخاذی، اطلاعات شخصی نظیر حساب های بانکی والدین و مواردی از این دست را از او درخواست می کند.

اگر به تازگی می بینید که فرزندتان تماس های تلفنی ناشناس دریافت می کند و دچار حالت های ترس و اضطراب شده، بهتر است نسبت به این موضوع توجه بیش تری نشان دهید. چرا که ممکن است دلیل این تغییر روحیه، زورگویی اینترنتی یا موضوعی مشابه باشد.

آسیب های سلامت جسمانی فضای مجازی برای کودکان

خطرات اینستاگرام محدود به مسائل روحی نیست و اعتیاد به شبکه اجتماعی باعث بروز مشکلات جسمی نیز می شود. جذابیت اینستاگرام باعث می شود که نوجوان به جای اینکه اوقات فراغت خود را به ورزش، فعالیت های جسمی و آموزش که بهرین سن برای یادگیری است بپردازد، وقت خود را در اینستاگرام تلف کند. در بلندمدت این موضوع باعث کم حوصلگی، ضعف جسمی و زود خسته شدن در فرزند شما می شود.

بهترین فعالیت برای پر کردن اوقات فراغت فرزندتان یادگیری موضوعات جدید است. بهترین آموزشی که میتواند جایگزین اینستاگرام باشد و جذابیت کافی برای فرزند شما داشته باشد، یادگیری برنامه نویسی و ساخت بازی ، بازی های کامپیوتری و … است.آسیب های سلامت جسمانی فضای مجازی برای کودکان

نارضایتی از امکانات و نوع زندگی

احتمالا تاکنون عباراتی مانند سلبریتی و یا لاکچری بودن را شنیده اید. این ها عباراتی است که امروزه در شبکه های اجتماعی بیش از هر چیز دیگری کاربرد دارد. لاکچری ها و یا سلبریتی ها، افرادی هستند که از لحاظ مالی مشکلاتی نداشته و دائما برای نشان دادن امکانات رفاهی خود، تصاویر و ویدیوهایی را از نوع زندگی و یا اموال و دارایی خود در اینستاگرام انتشار می دهند. این موضوع سبب می شود که افرادی که آن ها را دنبال می کنند، خصوصا نوجوانان و جوانان به طرز زندگی آنان حسادت کرده و دائما از امکانات رفاهی و نوع زندگی خود احساس نارضایتی داشته باشند.

نوجوانان معمولا در مواجهه با چنین مسائلی نمی توانند به سادگی کنار بیایند و این موضوع سبب بگو مگو ها و جر و بحث های فراوانی در محیط خانواده می گردد. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که معمولا افراد از خوشی ها و لحظه های شاد خود در اینستاگرام، تصویر قرار می دهند و همین موضوع سبب می شود که ما از مسائل و درگیری شخصی آنان اطلاعی نداشته و زندگی آن ها را در رفاه کامل ببینیم. از خطرات اینستاگرام همین است که افراد نسبت به زندگی دیگران حسادت کرده و دائما خود را به جای آن ها تصور نمایند.

نارضایتی از امکانات و نوع زندگی

سخن پایانی

به طور کلی، اینستاگرام، مانند دیگر شبکه های اجتماعی، هم بدی هایی دارد و هم خوبی هایی دارد. مهم آن است که والدین از بدی های آن دوری کرده و به فرزندان خود نحوه کار با شبکه های اجتماعی را آموزش بدهند و از خوبی های آن در جهت موفقیت فرزند خود بهره ببرند. امید است با آشنایی با این پلتفرم، از آن در راه موفقیت خود و فرزند دلبندتان بهره گیرید.

چه امتیازی به این مقاله میدهید

جالب نبود

متوسط

خوب

خیلی خوب

خیلی عالیه

مدیر سایت

نویسنده

مدیر سایت

دیدگاه ها
0 دیدگاه